När man väl bestämt sig för att börja komplettera sin kost med magnesiumtillskott kommer den stora frågan: Vilken sort ska jag välja? Det finns en hel uppsjö av olika varumärken, doser, innehåll, kvaliteter och former av magnesium. Man kan få i sig magnesium både invärtes och utvärtes. Det finns bland annat magnesiumtabletter, kapslar, spray, pulver och epsomsalt (badsalt). Här kommer information om varje form, så att du kan välja det bästa magnesiumtillskottet för dina behov.

Magnesiumtabletter

Den vanligaste formen av magnesiumtillskott är tabletter och kapslar som sväljs med vatten. Tillskott som tablett eller kapsel är enligt de flesta det smidigaste sättet att få i sig sitt dagliga näringsintag som komplement till kosten. Det som är så bra med magnesiumtabletter och kapslar är att de är färdigdoserade, så att du inte behöver mäta upp din dagliga dos varje dag.

Tabletter är formpressade och ofta indragna i ett ämne som håller ihop tabletten och gör den hal, för lättaste nedsväljning. En tablett börjar lösas upp lite smått redan i första kontakten med vätskan i munnen.  En kapsel består av ett geltin-liknande skal (ibland animaliskt, ibland vegetabiliskt) som oftast innehåller pulver, men kan även innehålla till exempel olja. Skalet skyddar innehållet och det är inte förrän kapseln når magvätskan som skalet löses upp och innehållet kan tas upp. Vissa kapslar kan man med fördel öppna för att blanda innehållet i dryck, t.ex juice eller smoothie. Detta gäller dock inte alla tillskott, så läs på förpackningen för att se vad som gäller för din specifika sort.

Huruvida tabletter eller kapslar är bäst är mest en smaksak, det viktigaste är ju trots allt kvaliteten på innehållet. Leta efter högkvalitativa magnesiumföreningar som -citrat, -karbonat, -klorid och -laktat, vilka är biotillgängliga och lättupptagliga för kroppen. Oxiderat magnesium (-oxid) däremot har lägre biotillgänglighet och tas inte upp lika bra av kroppen.

Magnesiumspray

Utöver traditionella magnesiumtabletter och kapslar finns faktiskt ett alternativ för utvärtes bruk, nämligen en magnesiumberikad vätska i smidig sprayflaska. Magnesiumpartiklar är väldigt små, så sprayen absorberas lätt genom huden.  Magnesiumvätskan sprayas direkt på huden där det snabbt tas upp och skickas vidare in i kroppen. Magnesiumspray lindrar på ett effektivt sätt värk och kramper i musklerna. Det är även ett perfekt alternativ när du vill ha snabb smärtlindring på ömma muskler och leder. Spraya på det ömmande området och vänta en liten stund. När sprayen torkat kan det strama lite på huden på grund av saltresterna, men det är helt i sin ordning och försvinner om du till exempel tvättar med vatten och torkar av med en handduk.

Ett tillskott i sprayform kan vara bra för individer som av olika anledningar inte kan eller vill ta orala tillskott, t.ex vid känslig mage eller svårigheter att svälja tabletter.

Ett badkar i ett vitt badrum med en vit handduk

Epsomsalt (badsalt)

Magnesiumsulfat är en form av magnesium som traditionellt sätt används vid bad för att lindra muskel- och ledvärk samt mjuka upp stela kroppsdelar. Huden absorberar magnesiumet på samma sätt som med sprayen. För att förbereda detta välgörande bad, blanda ca  2 deciliter till 1 liter Epsomsalt i ett badkar fyllt med varmt vatten. Se till att inte ha något annat i badet eftersom badskum och tvål motverkar saltets effekt. Lägg dig i badet och njut. Duscha inte av dig efter badet, utan låt saltvattnet torka in i huden för ett förlängt upptag av magnesium och därmed bästa resultat.

Magnesiumpulver

Magnesium i pulverform är ett alternativ till tabletter och kapslar. När magnesiumpulver blandas ut med kokande vatten joniseras magnesiumet (dvs lättare binder sig till vatten) vilket gör det mer lättupptagligt för kroppen. Magnesiumpulvret blandas med en liten del kokande vatten för att pulvret ska lösas upp. Blanda sedan lösningen med antingen kallt vatten eller valfri dryck. Magnesiumpulver kan på samma sätt som magnesiumspray vara bra för de som har svårt att svälja tabletter.